10 Oct 2007

Hati Ini Aku Kembalikan

Hati ini aku kembalikan ya Allah
Aku pulangkan ia kepadaMu
Sebab aku tak tahu lagi harus kepada siapa ia ku kembalikan

Ampuni aku ya Allah
Warnanya tak lagi putih seperti dulu
ketika Engkau hembuskan hidup kedalam rahim cinta ibuku.
Ia telah sangat kotor.
Busuk.
Hitam pekat dan berkarat disana-sini.

Telah aku kotori ia dengan dengki sebab orang lain nampak lebih baik diriku bahkan ketika Engkau bukakan jalan yang lebih baik.
Dengan iri sebab aku tak mampu melakukan apa yang orang lain lakukan, bahkan ketika orang lain mengulurkan berjuta untaian kebaikan.
Dengan cemburu sebab aku merasa tak punya apa-apa, bahkan ketika aku tahu aku tidak miskin.
Dengan jijik sebab aku telah hinakan orang lain, bahkan ketika mereka menawarkan senyum dan uluran tangan.

Ia telah membusuk, ya Allah
Aku telah siakan ia setiap hari.
Setiap tarikan nafasku.
Setiap langkahku.
Setiap guguran daun menyentuh kakiku.
Setiap embun membasuh lukaku.
Bahkan setiap kali bunga-bunga yang aku injak itu, menyisakan wanginya di kakiku yang kejam menginjaknya.
Aku berpaling dari tawaran-tawaran keriangan kasih sayang.
Aku palingkan ia dengan sangat gagah dari uluran cinta orang-orang pengasih.

Duhai Yang Maha Memiliki
Aku hitam pekatkan ia dengan kemarahan, bahkan ketika orang-orang tidak melakukan apa-apa.
Aku pekatkan ia dengan menutup telinga, bahkan ketika aku mendengar Engkau memanggil. Ketika kasihMu begitu jelas dipelupuk mataku, di urat nadiku, di helaan nafasku, di detak jantungku.
Aku telah pekatkan ia dengan mendustai KemahaanMu.

Aku tundukkan wajahku setunduk-tunduknya sujud ya Allah, sambil aku kembalikan ia kedalam genggaman tanganMu, sebab tak ada lagi tangan yang mau menerimanya.
Ambillah ia, ya Allah.
Dengan kepasrahanku yang memalukan, ambillah ia ya Allah.
Dengan kesombonganku yang sangat dina, ambillah ia ya Allah.
Dengan airmataku yang malu, ambillah ia, ya Allah.

Aku pasrahkan kembali hatiku kepadaMu, wahai Yang Maha Pengampun.
Ampuni Aku
Ampuni aku
Ampuni aku

By My MTSC MOM----Sadrah Rianto

No comments:

Post a Comment

Mari mari.. silahkan tinggalkan jejak pelangimu ^_^